för videouppladdning."
- Ekblom, Möller (2010:16)
YouTube grundades 2005 och har sedan dess delat tusentals videoklipp. Företagsidén bakom YouTube är just den; att man ska dela videoklipp gratis och känna sig delaktig och likgiltig (Georgii-Hemming, Kvarnhall 2011:10). Vem som helst kan ladda upp videoklipp och vem som helst kan se dem - med vissa restriktioner, till exempel Copyright skydd.
Men YouTube är mer än bara en sida full av filmer, menar Georgii-Hemming och Kvarnhall, det är ett socialt medie där man genom komentarsfält, gilla-knappar och videosvar skapar diskussioner och relationer. Somliga finner glädje av detta medan andra endast provoserar.
Genom YouTube delar många med sig av roliga minnen, hemmagjorda filmer men även tragedier, meddelanden och annat. Somliga har till och med kommit så långt att de blivit kända på ett eller annat sätt: PewDiePie (PewDiePie, 2013) och Lindsey Stirling (Lindsey Stirling, 2013) är två exempel men även Justin Biebers karriär (Konjicanin, 2010) började på YouTube.
Källförtäckning:
Ekblom, Malin. Möller, Michaela. 2010. Sociala mediestrategier. [Elektronisk] Hämtad: 2013-11-25 http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:406906/FULLTEXT01.pdfGeorgii-Hemming, Eva. Kvarnhall, Victor. 2011. YouTube som musikalisk erfarenhet. [Elektronisk] Hämtad: 2013-11-25 http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:325381/FULLTEXT01.pdf
Konjicanin, Anja. 2010. Justin Bieber makes them proud. But Why? Vancover Observer. 24 December. [Elektronisk] Hämtad: 2013-11-25 http://www.vancouverobserver.com/politics/news/2010/12/24/justin-bieber-makes-them-proud-why
Lindsey Stirling. 2013. YouTube. [Elektronisk] Hämtad: 2013-11-25 http://www.youtube.com/user/lindseystomp
PewDiePie. 2013. YouTube. [Elektronisk] Hämtad: 2013-11-25 http://www.youtube.com/user/PewDiePie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar